-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:42006 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:17

احمد بن أبي دوأد كيست؟
او از فارغ التحصيلان مكتب اعتزال بغداد بود و در احياي مذهب اعتزال كوشش فراواني داشت. او بود كه يحيي بن اكثم را با اعتزال آشنا كرد و وي را با مأمون مرتبط ساخت و از اين طريق، اعتزال رشد فراواني كرد. ابن نديم ميگويد: فردي كريمتر و شريفتر و سخي تر از او در آن زمان وجود نداشت. ( ابن نديم، الفهرست، فن اوّل از مقالة پنجم/212)
اگر ابن نديم به ثناگويي او پرداخته، در مقابل، اهل حديث مانند ذهبي او را به بدترين وضع ترجمه كردهاند كه ما از نقل عبارات او خودداري ميكنيم.(ذهبي، ميزان الاعتدال1/97) و در عين حال در كتاب «العبر» او را به صورت معتدلتري ترجمه كرده است و ميگويد: او قاضي القضاة، مردي فصيح و سخنران، شاعر و سخي بود و از سران جهميه و معتزله به شمار ميرفت و او كسي است كه بر امام اهل سنت احمد بن حنبل شوريد و به قتل او فتوا داد و متوكل در سال 237 هـ بر او خشم گرفت و اموال او را كه 16 ميليون درهم بود، مصادره و او را زنداني كرد و سرانجام با بيماري فلج در سال 240 هـ در گذشت. (العبر في خبر من غبر/339)
اگر ذهبي دربارة او تا اين حد بي مهري ميكند، نكتة آن اين است كه او رئيس مذهبش احمد بن حنبل را به محاكمه كشيد و اينك صورت محاكمة او را كه ابن ابي دوأد پيرامون حدوث و قدم قرآن ترتيب داد، در اينجا نقل ميكنيم.
ابن أبي دوأد: آيا چنين نيست كه هرشيئي يا قديم است يا حادث و از اين دو بيرون نيست؟
احمد بن حنبل: چرا چنين است.
ابن أبي دوأد : آيا قرآن چيزي نيست؟
احمد بن حنبل: چرا چيزي است.
ابن أبي دوأد آيا اين درست نيست كه قديمي جز خدا و جود ندارد؟
ابن حنبل: چرا درست است.
ابن أبي دوأد: پس بنابراين، قرآن حادث است چون قديم منحصر به خداست. پس قرآن حادث است.
ابن حنبل: من متكلم نيستم تا با تو مناظره كنم. (الفصول المختارة)
اين يكي از صور مناظرة قاضي با ابن حنبل است و خود ميرساند كه او درمناظره مردي توانا بوده و طرف، بسيار ضعيف و ناتوان بوده است. اين و امثال اين سبب شده است كه حنابله و اشاعره دربارة او بدگويي كنند، تا آنجا كه بغدادي در كتاب خود دربارة وفات او سخني ميگويد كه به افسانه شبيه تر است. (الفرق بين الفرق/174)

: استاد محقق جعفر سبحاني
فرهنگ عقائد و مذاهب اسلامي ج 4

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.